15. září 2012 v 18:23 | Filipskh |  Recenze
PODTITUL: /
POČET STRAN: 368
AUTOR: Julie Kagawa
VYDAVATEL: Knižní klub
POŘADÍ V SÉRII: 1. díl
POČET HVĚZDIČEK: 4/5

Férie… Země víl a skřítků. Tajemná a kouzelná země, která se snaží uplatňovat mír. Tento svět ale není tak poklidný, jak se může zdát. Je plný nástrah a nečekaných nepřátel. Platí zde také jedno zásadní pravidlo: Neuzavírej smlouvy s ostatními. Může tě to stát nejen život.
Meghan si žije poklidný život. Zda by se to tak dalo nazvat. Navštěvuje střední školu a snaží se zapadnout do školního kolektivu, který ji ale nikdy nepřijme. Nemají ji rádi, posmívají se jí a většinu času si z ní utahují, nebo si ji vůbec nevšímají. Tento svět se ji ale zboří rychleji, než si ho vlastně dokáže užít.

Reakce normálního člověka na to, že je váš bratr vyměněn, by byla nerozvážená. Jenže Ethan (Meghanin bratr) byl vyměněn férijci. Magickými tvory, kteří žijí v zemi zvané Kdesikdys. Nejhorší na tom ale je, že podvrženec, který je nastrčen místo Ethana je velice agresivní a málokdy si toho vůbec někdo všimne. Meghan by se něco takovéto taky nedozvěděla, kdyby to nebyl právě podvrženec, kdo skoro zabil jejich mámu.
Pravdu o tom, kdo Meghan vlastně je, ji prozradí Puk. Ano, ten Puk (nebo také Robin Goodfellow) z díla: Sen noci Svatojánské od Shakespeara. Meghan neváhá a jako každý správný sourozenec se svého bratra vydává do Kdesikdys zachránit.
Kdesikdys je nádherná země rozdělená na dva dvory. Letní dvůr, na kterém vládne král elfů Oberou se svou manželkou Titanií, vládkyní víl. Nemějte strach. V této knize se nevyskytují víly typu: malá postavička, křidélka, růžová barva a váček plný prachu. Kdesikdys je drsná krajina, kde se o takovýchto stvořeních můžete nechat pouze zdát. Právě Meghan se vydává k tomuto dvoru hledat svého bratra. Dozví se ale pravdu o tom, že je Oberonovou dcerou. (Náhoda, co?) U tohoto dvora ale nepochodí a společně s Pukem se vydávají k dvoru druhému. Tomu nepřátelskému a temnému: Zimnímu dvoru.

Jak již napovídá název, Zimní dvůr je celý pokryt ledem, ze kterého si tamější férijci vytvořili domy a sídla. Rampouchy zdobí každý kout tohoto světa. Problém je ale v tom, že právě tento dvůr chce Meghan získat pro její původ. Je totiž míšenka člověka a férijce. Velice vzácné spojení dvou linií. Na rozdíl od všech obyvatelů Férie je právě Meghan schopná dotknout se železa a zůstat celá. Právě na území Temného dvora se Meghan a Puk spojí s kocourem Grimalkinem a Ashem. Zimním princem, který má jediný úkol: Najít a dovést Meghan k jeho matce: Zimní královně. Situace se ale zvrhne a vše nabere jiný spád. Ethan na tomto dvoře taky není. Meghan cítí, že je v Kdesikdys, ale na žádném z dvorů se nenachází. Jak to ale bývá, najde se náznak skrytého nepřátele: Železného krále Mechana, který bratra Meghan drží. Takže cíl cesty je pro skupinu jasný.
Mohu také podotknout, že při cestování "družiny" k Mechanovi, mohu říci, že nejoblíbenější postava není nikdo jiný než Meghan, Ash a Grimalkin. Meghan je sice normální 16-ti letá holka, ale její odhodlanost a síla si za něčím stát mě okouzlila. Ash… Zimní princ. Velice bystrý, mrštný a v určitých ohledech tvrdohlavý. Dámy budou mít také radost. Určitě si tohoto půvabného prince oblíbíte a hned se vám roztříští představy o princi na koni. A nesmíme také opomenout tajemnou kočku: Grimalkina. Toto zvíře se v příběhu vyskytuje v takových těch tajemných kruzích. Sám je obestřen mnoha tajemstvími a některé jeho narážky na Meghan jsou zábavné, stejně jako Meghaniny myšlenky.
Jak to tak již bývá, i zde musí být nějaká ta láska. Abych řekl pravdu, tak se mi tato kniha zdála (byť jenom trochu) klasickým typem milostného trojúhelníku. Meghan miluje Ashe, ten miluje ji a k tomu všemu se přidá Puk, který Meghan taky miluje. Zapletené, ale je to tak. I když… Do knihy se to opravdu hodí a myslím, že to autorka s láskou nijak nepřehnala, tudíž se to číst dá.

V knize narazíte nejen na Puka, zimní prince, princezny atd., ale také na všelijaké stvoření. Gremlini, víly, dryády, satyrové, krysahouni a mnoho dalšího. Škála příšer je velice široká a myslím, že každý si tady najde někoho, nebo něco u čeho ho zamrazí, nebo si to prostě oblíbí.
Kniha se názvem a námětem může zdát velice roztomilá. Nemyslete si to, prosím Vás. Myslel jsem si to taky a byl jsem rád, že mě to takto mile překvapilo. Děj je v určitých částech drastický a také zamilovaný. Akčnější části se zde najdou, stejně jako smutné a nervy drásající. Jako YA kniha je úžasná a doufám, že se ke mně dostane i druhý díl, jelikož je konec - jak to tak již bývá zvykem - otevřený.

Za poskytnutí recenzního výtisku chci poděkovat Knižnímu Klubu!
Knihu si můžete pořídit: Knižní klub | Arara

1 člověk ohodnotil tento článek.